Верховна рада України ухвалила у першому читанні законопроєкт №9083 про можливість торгуючим організаціям купувати авто як товар, а не як транспортний засіб, передає Комерсант український
“Нарешті прийнято за основу наш законопроект №9083 – удосконалення порядку здійснення оптової та роздрібної торгівлі транспортними засобами суб’єктами господарювання, які поставлені на облік у Головному сервісному центрі МВС. За – 268”,
– написав нардеп Ярослав Железняк у своєму telegram.
Цей законопроєкт передбачає дерегуляцію та детінізацію ринку торгівлі вживаними транспортними засобами.
Як повідомили в асоціації “Укравтопром”, ухвалення закону вцілому, надасть можливість викуповувати і реалізовувати транспортні засоби як товар, без постановки їх на облік в СЦ МВС та ТЦК.
“На сьогодні організації, які здійснюють торгівлю вживаними ТЗ, при викупі автомобіля з метою його подальшого перепродажу, зобов’язані обліковувати його не як товар, а як основний засіб для власного використання”,
– йдеться у повідомленні.
Народний депутат Данило Гетманцев зазначив, що ринок вживаних авто до війни складав 1,7 млн авто на рік, а у 2023 році 780 тисяч.
“Цього року очікуємо 1,5 млн. І тільки 2,5% від цього продаються в білу. Від продажу автівки в білу держава отримує в середньому 19,8 тис.грн. Від продажу в чорну – 0. Але для роботи білого ринку є перешкода. Вимога додаткової реєстрації авто на посередника з купою непотрібних довідок. Скасування безглуздої державної реєстрації вживаних автомобілів торгуючою організацією на себе, навіть якщо вона їх купує як товар для подальшого перепродажу – стане запорукою для виведення з тіні ринку, розширення діяльності білих автотрейдерів та ліквідації схем, через які бюджет недоотримує податки”,
– повідомив Гетманцев.
Торгівля вживаними авто — що зміниться
До набуття законом чинності компанії-торговці вживаними автомобілями зобов’язані після купівлі реєструвати авто на себе. Це вимагає візиту до сервісного центру МВС та отримання номерних знаків, а також постановку машини на облік у ТЦК та зняття з нього після продажу.
Як повідомила народна депутатка Ірина Геращенко, законопроєкт №9083 передбачає порядок здійснення гуртової і роздрібної торгівлі транспортними засобами суб’єктами господарювання, які поставлені на облік у Головному сервісному центрі МВС.
За словами депутатки, в умовах війни надходження до державного бюджету від автомобільного ринку стали другими за величиною після надходжень від бізнесу, пов’язаного з торгівлею нафтопродуктами.
Законопроєкт пропонує звільнити суб’єкти господарювання, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю авто та їх складовими частинами, що перебувають на обліку в Головному сервісному центрі МВС, від обов’язку перереєстровувати на себе вживані транспортні засоби, якщо вони придбані для подальшого перепродажу.
“Таким фірмам достатньо буде укласти два договори купівлі-продажу: з попереднім власником і наступним. А замість перереєстрації транспортного засобу із продавця на підприємство власник сам зніматиме його з реєстрації до передачі суб’єкту господарювання для подальшого продажу”, –
пояснила Геращенко.
Крім того, документ передбачає введення обміну даними про транспортні засоби в електронній формі.
Ці правила діють на Заході, де автодилери без будь-яких обмежень можуть скуповувати вживані автомобілі для подальшого продажу без їх державної перереєстрації на себе, а реєструють уже на кінцевого покупця, додала депутатка.
Натомість в Україні комісійні майданчики, викуповуючи авто, не укладають офіційний договір купівлі-продажу, а беруть нотаріальну довіреність у колишнього власника. Вони перереєструють авто тоді, коли знаходять на нього покупця. У результаті ці операції ніде не фіксуються, не відображаються у бухгалтерії компанії і, відповідно, з них не сплачують жодних податків.